Методична скринька


                                                   Опис досвіду роботи
                                                    вчителя  географії
                                             Бандуріної Алли Миколаївни    

«Творчість учителя - це постійний пошук нових ідей, творчість - це загадка яку людина загадує собі сама»
         Наш час – це час суттєвих змін у науці, техніці, інформаційному середовищі, освіті. Суспільству потрібні люди, які здатні приймати нестандартні рішення, вміють творчо мислити. Тому одним із пріоритетних напрямків політики нашої держави є турбота про обдаровану та талановиту молодь, її творчий, інтелектуальний, духовний та фізичний розвиток. Як зазначено у Національній доктрині розвитку освіти, «Держава повинна забезпечувати розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості». Одним із вирішальних чинників розв’язання цих завдань є розвиток креативного мислення учнів.
         Моє головне завдання – виховати творчу особистість, гармонійно розвинену, активну, яка буде здатна навчатися протягом життя, вміти застосовувати знання в певних ситуаціях. Викладаючи свій предмет, велику увагу приділяю розвитку творчих здібностей школярів, створюючи для цього на уроках географії атмосферу зацікавленості. Не допускаю розумового ледарства на уроці, яке В.Сухомлинський вважав «небезпекою, що морально калічить людину», щоб навчання було цікавим та ефективним для всіх дітей, а спілкування радісним і корисним.
         Вважаю, що сучасний урок – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учнів. Конструюючи урок, здійснюю творчий підхід – створюю щось нове, експериментую. Кінцевий результат  - вартий того! Кожен урок є захоплюючим для учнів, що веде їх стежиною знань і вмінь, показує напрям руху, спрямовує діяльність, додає впевненості в діях. Прагну побудувати свій урок так, щоб учні відчули себе справжніми мандрівниками на тому материку, про який іде мова. Дбайливо добираю захоплюючі матеріали, малюнки, вірші, короткі літературні уривки. В своїй роботі використовую як традиційні форми роботи, але своєчасно поєднані з прийомами і методами навчання, так і інтерактивні сучасні технології.
                            

          У кожній навчальній темі з географії можна створити умови для креативної діяльності. За опитуванням учнів, найбільшу перевагу вони надають роботі у групах та парах, що сприяє генерації різнопланових думок та ідей (іноді неймовірних). При цьому діти визначають, що колективна робота допомагає навчитися слухати та чути інших.
          Так само, як ми вчимо говорити і писати, треба вчити мислити. Тому головним у навчанні також вважаю розвиток у дітей здібностей до самоуправління і самореалізації в навчальному процесі. Дослідження підтверджують, що для розвитку учня важливим є не тільки матеріал навчання, а і та форма, в якій він подається. Оскільки ключовою фігурою навчального процесу є вчитель, то від його майстерності, обізнаності, позиції на уроці залежить ефективність вирішення поставлених завдань.
         Виняткові переваги географії як шкільного предмета, що охоплює всі життєві сфери, дозволяють знайти «ключик» до творчого розвитку кожного школяра, його самостійної інтелектуальної діяльності. Намагаюсь так підвести своїх вихованців до розуміння тих чи інших понять, так підготувати їх до з'ясування суті того чи іншого явища природи і суспільства, щоб ті самі робили відкриття, використовуючи набуті знання і свою фантазію.
          На моїх уроках школярі — активні учасники навчально-виховного процесу. Тільки за таких умов можна чекати від них творчого сприйняття навчального матеріалу, інтересу до навчання. Працюючи з дітьми на уроці, я намагаюсь приділяти увагу кожному з них, одночасно працюючи з усіма дітьми.
          Одним із важливих елементів сучасного уроку є перевірка, та актуалізація знань і вмінь учнів, яка передбачає кілька функцій (навчання, розвиток, контроль, виховання).
Тому під час проведення цього етапу заняття застосовую методи і прийоми:
1.Тестування.
Тестування — це швидкий спосіб перевірки знань, що охоплює всіх учнів, діти мають можливість отримати багато оцінок, знають власний рівень загальноосвітньої підготовки, ретельніше готуються до уроків.
2. Географічний диктант. Робота з двосторонніми сигнальними картками (синя — ні, червона — так). Ставлячи перед дітьми запитання і оцінюючи їхні відповіді, візуально досить швидко визначаю рівень засвоєння учнями матеріалу минулого уроку в цілому. При цьому методі роботи працює весь клас одночасно.


3. Картки-завдання (різнорівневі) — цікавий метод перевірки знань. Вони дають змогу виявити знання всього класу за порівняно короткий термін часу — 15-20 хвилин уроку, спонукає учнів до ретельного вивчення теми, до самостійної навчально-пізнавальної, пошукової роботи.
4.  Робота з картою.
 Від карти будь-яке географічне дослідження виходить і до карти приходить, з карти починається й картою закінчується. Практикую творчі завдання, наприклад, під час вивчення теми «План місцевості» у 6-му класі. Пропоную учням написати топографічний лист товаришеві, де географічні об’єкти зашифровані умовними знаками. Іншій групі – зашифрувати топографічними знаками пісню («Вгадай пісню») тощо. Під час визначення географічних координат виконують серію творчих завдань на знаходження певних географічних об’єктів. Переведення числового масштабу в іменований, рух за азимутами, вивчення і нанесення географічної номенклатури, розв’язування задач за топографічними та географічними картами – це завдання, які захоплюють учнів своєю новизною, своєрідністю і індивідуальністю. Для зацікавлення учнів на уроці  використовує прийом «Дивуй». Повідомляю дивні факти або цікаву історію про географічний об’єкт, що вивчається, спонукаючи до активної пізнавальної активності.


5. Використання комп'ютерних технологій.
Діти візуально за зовнішнім виглядом повинні визначити назву географічного об'єкту, що зображений на екрані. В географії — «краще один раз побачити, ніж сто раз почути». Цей метод цікавий, неординарний дає можливість учням бачити і розпізнавати ті географічні об'єкти, що знаходяться від них на далекій відстані, адже, на жаль, не завжди можна організувати вивчення матеріалу безпосередньо на місцевості.
         Комп'ютерні презентації уроків. Досвід показує, що учні дуже активно і продуктивно засвоюють матеріал того уроку, на якому використовувалися комп'ютерні презентації. Презентація може бути присвячена початку вивчення теми, актуалізації опорних знань учнів, закріпленню навчального матеріалу, результатам роботи учнів у динамічних групах, підсумкам вивчення певної теми або розділу і т. ін. В процесі роботи з дітьми спрямовую їх не тільки на пасивний перегляд створених учителем презентацій, а й на власну творчу роботу — створення учнівських презентацій за певними темами, напрямами навчально-пізнавальної роботи, які пропонує вчитель або за власним бажанням учнів. Таким чином створені презентації океанів, морів; тем з розділів «Літосфера», «Гідросфера» курсу загальної географії.

6.  Робота в групах.
       Працюючи в групах, учні вивчають матеріал та набувають вміння міжособистісного спілкування.. Роботу в групах використовую при виконанні творчих і практичних завдань, для пошуку навчальної інформації, у підготовці та проведенні дебатів і презентацій, під час вивчення та повторення навчального матеріалу і т. ін.
Працюючи в групах, використовую такі форми інтерактивного навчання, як:
•         «мозковий штурм»;
•         робота в парах «доповідач — опонент»;
•         «шкала думок»;
•         «рольова гра»
•         « кооперативне навчання».
         На уроках учні виконують завдання на порівняння об'єктів, складають їх характеристики за типовими картами, планами, а також схеми, таблиці за матеріалами різних джерел знань ( підручників, довідників, карт ). Наприклад, у 6 класі при вивченні теми „Літосфера" учні створюють модель внутрішньої будови Землі" або «Вулкан»(в розрізі). Складають міні-казки „Подорож маленької крапельки води" або „Моя подорож з Христофором Колумбом" або „... з Марко Поло" або „... від полюса до екватора". Учні 7-8 класів складають експрес-тести, кросворди, колекції корисних копалин або гірських порід, пишуть „Уявна подорож до материка" ( який вивчаємо ). Найчастіше учні 7-9 класів пишуть повідомлення, як випереджальне завдання. Малюють малюнки рослинного та тваринного світу.  Для виконання будь-якої з цих робіт потрібно самостійно опрацювати додаткову літературу. Тому, я вважаю, що на уроках географії творча самостійна робота повинна виконуватись і для закріплення вивченого матеріалу, і для перевірки знань учнів, і для того,щоб зацікавити учнів у вивченні географії.
         Великі можливості для розвитку особистості на уроках географії має створення проблемної ситуації. Проблемні ситуації сприяють розвитку мислення в учнів, а в кінцевому результаті – зміцненню знань. Тому створюючи проблемну ситуацію, намагаюся викликати у школярів прагнення до самостійного пошуку нових способів вирішення проблемних завдань. Шляхом проблемно-пошукової роботи формую в учнів систему знань. Знання, здобуті під час проблемного пошуку більше осмислюються, запам’ятовуються і швидше перетворюються на власні переконання.
      Педагогічна діяльність вчителя географії пов’язана з живим емоційним учнівським колективом, чутливим до всього прекрасного справедливого цікавого, розумного  Я формую  інтерес учнів до географії як навчального предмета, а поряд з цим здійснюю процес виховання учня. У різних навчальних ситуаціях залежно від змісту матеріалу відбувається екологічне, естетичне, патріотичне, моральне, громадянське та родинне виховання.

         Навчання вчителя триває все життя. Учитель – творець, що гармонійно поєднує ремесло і творчість: артистизм,поетичність мови,талант у спілкуванні з учнями. Я завжди бачу в учнях особистості, шаную їхні думки, почуття, право на свободу вибору, визначаю їхню неповторність, право на співтворчість. Також приділяю велику увагу позакласній роботі з географії.  В школі  проводяться позаурочні заходи («День Землі», «Я люблю Україну», «Міс і Містер Географії», «День Європи» та інші), у яких зі своїми вихованцями приймаю активну участь. Організовую інтелектуальні ігри на географічну тематику, вікторини, конкурси. Разом з учнями відвідуємо музеї, подорожуємо рідним краєм. По завершенні заходу – обговорюємо, ділимося враженнями, плануємо нові справи.

        Відомі мені і проблеми роботи з обдарованими учнями, оскільки протягом декількох останніх років я працюю з ними. Працюючи з обдарованими дітьми, я дійшла висновку, що є багато дітей, у котрих географія викликає поглиблений інтерес. Які ж умови для цього потрібні, щоб виник інтерес? По-перше, вчитель повинен уміти, могти і мати бажання викликати такий інтерес, тобто зацікавити дітей своїм предметом. Проте одного таланту вчителю замало, потрібна постійна праця над собою.  По-друге, обдарована дитина повинна мати не тільки природні здібності, а найголовніше, бути наполегливою, дуже працьовитою і бачити, що вчитель щиро хоче допомагати їй. Учити обдаровану дитину не завжди так легко, як декому здається. До цих своєрідних дітей необхідно знайти правильний підхід.

         Щоб досягти результатів, насамперед треба працювати над собою. Постійне самовдосконалення, опанування нових технічних засобів, педагогічних підходів, прийомів, особистісне зростання — вимога до кожного сучасного вчителя. Переконана, що найголовніший педагогічний інструмент — це власний приклад.
           Думаю, що яскравою ілюстрацією того, що моя система працює, є отримані результати:
-          учні приймають активну участь в  ІІ турі  Всеукраїнської  учнівської  олімпіади з географії та  демонструють достатній рівень підготовки. У 2011/2012 н.р. учні школи посіли І командне місце, у 2014/2015 н.р. учениця 9 класу  - ІІ місце.
-         достатній рівень знань учнів, який підтверджується позитивною динамікою результатів навчання за останні п’ять років роботи. Учні справляються з нормами виконання контрольних й самостійних робіт, вміють опиратися на вже отримані знання, використовуючи такі навички як вміння узагальнювати, зіставляти, аналізувати, робити висновки:  читати й зіставляти географічні карти.
Однак існують і труднощі в реалізації мого педагогічного досвіду. Не завжди технічні можливості школи відповідають моїм задумам та ідеям.
        Мої орієнтири на майбутнє:
1. Урізноманітнити  розробки  дидактичних та роздаткових матеріалів з географії.
2.   Працювати над розвитком творчої компетентності учнів, їх обдарованості .
3. Сприяти участі учнів  у обласних, районних  та шкільних конкурсах, оглядах,олімпіадах 
4. Подавати   підготовлені матеріали  до фахових журналів.
5. З  метою  підвищення  педагогічної майстерності  продовжувати займатися самоосвітою.


         Працюючи  у школі, я розумію, щоб бути цікавою дітям, потрібно завжди вчитися, постійно бути у творчому пошуку. При цьому потрібно поставити себе до рівня учня, його рівня сприйняття. Розкрити матеріал з його допомогою, зробити так, щоб він відчув себе значущою частинкою уроку. А з цього починається становлення Людини, коли дитина знає, що вона потрібна не тільки рідним, а й ще комусь.  В цьому вся робота вчителя.

4 коментарі: